maanantai 2. joulukuuta 2013

Uusien opetusmenetelmien lähteillä

Ammatillinen koulutus on opetusmenetelmien osalta hyvin perinteisellä linjalla, uudet menetelmät eivät ole ottaneet tulta alleen. Valtakunnallisesti erinäisiä hankkeita on aiheen parissa tehty laajalti viime vuosina, mutta näiden laajamittainen jalkautuminen on jäänyt pahasti vaiheeseen. Sitä, että johtuuko tämä opettajien halukkuudesta pitää kiinni vahoista metodeista vai johdon tuen puutteesta on vaikea sanoa. Itse uskon, että molempien osalta on paljon tehtävää tulevaisuudessa.

Keskeisenä juttuna opetusmeneltemien kehittämisessä on tuoda tieto- ja viestintätekniikka osaksi ammatinopetusta, ei irrallisena kokonaisuutena vaan integroituna ammattiaineisiin. Tämä tarkoittaa erilaisia pedagogisia ratkaisuja joita tuetaan tvt:llä sekä erilaisilla teknisillä ratkaisuilla. Tähän meillä tulisi olla kaikki edellytykset teknisesti.

Omalta kohdaltani olen valmis panostamaan johdon rooliin omassa oppilaitoksessani. Keskeinen haaste johdon roolissa on linjata tavoitteet asioiden eteenpäin viemisen suhteen. Ei yksittäisiä linjauksia vaan kokonaisvaltaisia päätöksiä tulevaisuuden tavoitteista. Näitä suurempia linjoja sovelletaan alakohtaiseen kehitäämiseen.

Joka tapauksessa jotakin on tehtävä, koska olemme tippuneet kelkasta jolla nuoret haluaisivat ajaa... Meidän tulisi löytää meneltemät jotka ovat mielekkäitä oppijoiden kannalta. Menetelmiä jotka aidosti tukevat oppimista ja osaamisen rakentumista. Tulevaisuudessa tämä korostuu entisestään kun ammatillisen koulutuksen rahoitus tulee perustumaan läpäisyyn nykyisen läsnäolon sijaan.

Kehittämistyössä tarvitaan jokaisen panosta. Meillä Sataedussa tullaan tekemään nyt loppuvuodesta linjauksia joiden avulla vuosi 2014 aloitetaan vahvasti pedagogisen kehittämisen merkeissä.